A 31-es busz történelme
1938. december 15-én indult meg Budapesten a 31-es járat Kispest, Hõsök tere és Rákoskeresztúri temetõ között, a mai 68-as vonalán. A II. Világháborúban 1944. decemberében Budapest ostroma miatt a 31-es járat megszûnt.
1948. November 6-án újra megindult a 31-es járat, ekkor már a Dózsa György út - Ajtósi Dürer sor - Vorosilov (Stefánia) út - Hungária körút - Egressy út - Bonyhád utca útvonalon közlekedik. 10 évvel késobb a 31-es járat már Zugló, Kertváros és Árpádföld között közlekedett.
A 2 metró megépültekor a járat szerepe megváltozott. Innentol ráhordójárat lett a metróra, és az Örs Vezér Terétol indult. Az autóbuszok egy jókora kerülovel közlekedtek (Örs - NagyLajos - Fogarasi - Vezér - Füredi - sorompó - Rákosi út), mert a Füredi út belso szakasza még földút volt, és még nem állt a Fogarasi/Csömöri felüljáró. Ekkor a 31-es jármucsalád az alábbiakban közlekedett:
31 Örs vezér tere – Árpádföld, Bekecs utca
31A Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Határ út (az egykori 130-as járat útvonala)
31B Nincs Adat!
31C Nincs Adat!
31Y Örs vezér tere - Rákosszentmihály, Békési Imre utca
Fotó: Autóbuszok Budapesten címu kiadvány
A követketkezo változás 1970-es években történt:
31C viszonylatjelzése 131-esre változott
31B viszonylatjelzése 133-ra változott
31Y viszonylatjelzése 144-re változott
1979-ben a 131-es autóbuszjárat megszûnt. (Ekkor indult el a 81-es trolibusz.), Nem sokkal késõbb megindult a 82-es troli és megszûnt a 133-as (és a 64-es villamos).
1987. március 1-jén újra megindul a 131-es közlekedése, az Örs vezér tere és Rákosszentmihály, János utca között.
1993. november 27-én 31É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Boráros tér és Pestszenterzsébet, Pacsirtatelep között, majd 1994 február 2.-án az éjszakai háratot meghosszabítják a Jáhn Ferenc kórházig.
2004 ben a 131-es járatot cinkota autóbuszgarázs helyett a Pongrácz Trolibuszgarázs adja ki
2004.11.08-tól a 31-es autóbuszt csuklósították!
2005-ben eloször a tolócsuklós autóbusz (Ikarus 435 (19-24)) pótólt a 31-es vonalán.
Fotó: Borosl
2005 szeptember 16.-án jött egy Ikarus 435-ös tanulójárat a 31-esen. (19-40)
Fotó: Borosl
2005 szeptember 16.-án jött egy Ikarus 435-ös tanulójárat a 31-esen. (19-40)
2005 szeptember 28.-án jött egy Ikarus 435 61E jezéssel a 31-es viszonylaton.
2005 október 21.-én jött egy Volvo 7700A (FKU) a 31-es viszonylaton. Utasokat is szálított, de a kijelzőjén nem volt semmi és táblát sem láttam rajta!
2005 okt-dec. környékén jött egy Volvo 7700A PRÓBAJÁRAT felírattal!
2005.09.01-től pedig 931-es jelzéssel új éjszakai járat indult a Deák Ferenc tér - Árpádföld Bekecs utca között.
Csak úgy egy kis apróság!
A 31-es árpádföldi végállomása egyszer már egy sarokkal arébb költözött és most 2005 november 25.-e környékén láttam, hogy a régi helyen kialakítottak egy megállót és szint bármelyik nap vissza költözhet a régi helyére!
Köszönet BPO-700-nak aki az Index fórumaiban leírta, azoknak akik ebben a fórumban kiegészítették és a www.harmincegyes.atw.hu weboldalnak! |